کد مطلب:106768 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:144

حکمت 067











[صفحه 464]

(شخص نادان جز در یكی از دو حالت تندروی و یا كندروی مشاهده نمی شود). جهل یا جهل بسیط است كه همان طرف كندروی از فضیلت و به كودنی موسوم است. و یا جهل مركب است كه همان طرف تندروی است. توضیح آن كه نادانی كه در جهل مركب است، گاهی در پیگیری از حق زیاده روی می كند و در نتیجه ی تلاش پرده ای جلو چشم بصیرت او پدید می آید كه او با قطع بر این كه این دلیل رسیدن وی به حق است، از دریافت حق و حقیقت بازمی ماند، كه گاهی این طرف را جربزه می نامند و همواره چنین فردی در یكی از دو طرف است و به اندازه ی نادانی اش حالت وی در تمام رفتارها و گفتارها بر یكی از دو سمت: تندروی یا كندروی است.


صفحه 464.